Bråda tider i matematikverkstäderna!

I senaste numret av tidskriften Nämnaren 2014:4, fastnade vi för en artikel av Dylan William, En förändrad klassrumspraktik. ”Att regelbundet träffas i kompetensutvecklingsgrupper har visat sig vara ett av de bästa sätten för läraren att utveckla sin undervisning.”  Detta kände vi stämde så väl in med våra egna erfarenheter och hur vi jobbar med matematiken ute på våra skolor .

Dylan William skriver om att det kan vara svårt att förändra sin undervisning, om man efter många års arbete  ställt  frågorna  på ett visst sätt och sen ska försöka ändra sitt förhållningssätt. Men självklart så går det! Vi behöver jobba långsiktigt och vara uthålliga.  Om man är van att  vända frågan mot en elev  ”Är det någon som vet…, så måste man hitta frågor som kan vända sig till alla elever och  som engagerar alla. Vi tror i alla fall, att det är viktigt att vi själva tror på det vi gör, annars så sker ingen förändring.

Här visar forskningen att även små förändringar i undervisningen kan göra stor skillnad. Ibland ”springer vi på så många bollar” och vi känner oss stressade. Om vi kunde hjälpas åt att ta ett sak i taget, så kanske effekten skulle märkas mer och vi må lite bättre. Tillsammans kan vi!

Lite mattetips i juletid!

I Nämnaren medföljer en adventskalender med en mattekluring i varje ”lucka”. Prenumererar ni på Nämnaren, så har ni fått den i pappersformat, annars finns själva uppgifterna på NCM:s hemsida, se länken nedan:

http://ncm.gu.se/node/7365

Ha det gott och trevlig andra advent!

Maria & Susanne

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*