Viktigt på riktigt!

Nytt år, nya möjligheter!

År 2015 har startat i rasande fart och många nya intryck! Redan andra veckan på året fick vi förmånen att resa till London och BETT2015. I år hade Huddinge satsat stort på att låta många kollegor åka till mässan, allt för att främja det kollegiala lärandet och för att knyta nya kontakter. Redan på Arlanda möttes vi av förväntan i luften! Och mycket lärdomar och nya kontaketer blev det!

En hel dag var vi ute på skolbesök i Londons närhet. Himla roligt att se att eleverna vara så stolta över sina skolor! Hur skulle vi kunna få våra elever att bli lite mer stolta över sin skola? Eller är eleverna redan det? Vi är inte alldeles säkra på svaret…

Sen följe en rad med spännande och intressanta föreläsare! Hjärnan gick på högvarv!!

En av alla föreläsare vi fastnade för, var Martin Fernström från Årstaskolan. Kanske flera av er känner till honom? Han är väldigt ”klassrumsnära”, vilket var väldigt inspirerande. Hans budskap är att skolan ska vara ”viktig och på riktigt”.  Han arbetar med få uppgifter som sträcker sig över en längre tid med riktiga mottagare under processen och när det är klart. Effekten blir ofta: Nya frågor, nya roller, många olika förmågor och strategier som tränas. Varför då bara få uppgifter? Jo, vi behöver träna många förmågor inom kontexten. Det är också viktigt att delge varandra  under arbetets gång, få feedback kontinuerligt för att resultaten ska bli rätt och riktigt.

Vi tänkte ju direkt förstås på matematikens underbara värld! Att vi oftare borde fördjupa oss med en uppgift, under en längre tid  t.ex. vid problemlösning. Varför ska allt gå så fort? Tror vi att eleverna lär sig mer då? För vi har ju lärt dem!

”Att fråga är att undervisa.”  (Xenofon)

Vi går mot ljusare tider nu!!

Maria & Susanne

 

 

3 kommentarer

Kommentarrubrik

Peter Nyberg

Peter Nyberg

Bra skrivet! Tror verkligen att det är viktigt inom matematiken att det blir flera "större" uppgifter inom problemlösningen, helst kopplade till elevernas egen ålder och verklighet. En sak jag skulle göra annorlunda idag om jag jobbade som SO-lärare igen (nu när jag blivit "mattefierad") är att tänka mycket mer på att knyta matematiken till undervisningen i mina ämnen.

Svara

Kommentarrubrik

Susanne Hendel

Susanne Hendel

Jag tror precis som du att vi behöver knyta matematiken till olika sammanhang, så att eleverna förstår att det är matematik i så mycket runt omkring oss. Att det är meningsfullt!

Svara

Kommentarrubrik

Johanna

Johanna

Bra skrivet!

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*