Feedbackens betydelse!

I  veckan deltog vi för första gången i  Edcamp  (ma/no) på Södermalmsskolan i Stockholm. Det var riktigt spännande och  födde nya tankar! Vi samlades ett knappt hundratal lärare, som sedan tillsammans valde ut olika frågeställningar som vi sen diskuterade i grupper. Allt utifrån deltagarnas intresse och vad man faktiskt ville veta mer om eller dela.

Efter den här kvällen har vi funderat mycket på är hur man får eleverna att ta till sig den feedback som läraren ger till dem? Hur uttrycker vi oss till eleverna? Förstår de vad vi skrivit? Vet dem vad de ska förbättra/utveckla? Hur gör vi sen för att de verkligen ska göra det? Förresten, måste man alltid skriva ner feedbacken? Vi har ju telefoner och iPads, så vi kan faktiskt spela in och berätta hur eleven kan utveckla sitt arbete till nästa gång. Det går ju dessutom myckat fortare att prata in, samtidigt som man videofilmar det arbete som man kommenterar. Då har man chans att tydligt visa var i texten som man kan göra förbättringarna. Då måste man förstås veta vart man ska, vad målen är. Gör hellre färre uppgifter, men med högre kvalité. Låt eleverna vekligen få chans att utveckla och förbättra. Inte bara att vi gör….  För det är bättre att göra något på ”riktigt och som är viktigt!”

Vi behöver underlätta för oss lärare,  att kunna ägna vår tid mer till planering av själva undervisningen. Det är då vi också behöver varandra! Fråga en kollega. Hur gör du? Har du någon idé?

”Sharing is caring”

Maria & Susanne

 

 

 

 

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*