Hur man kan arbeta med förmågorna i matematik

I förra veckan var det ju som bekant Huddinge Visar. Tack alla ni som var där och lyssnade på oss!

I en av våra, d.v.s. matematikutvecklarnas föreläsningar, berättade vi om hur man kan arbeta för att tydliggöra de olika förmågorna i matematiken. Johanna Bolling, matematikutvecklare på Vårbyskolor, berättade om hur de arbetat i en årkurs 4:a för att bygga upp förståelsen kring förmågorna. Eleverna ska ju tränas i att bl.a. kommunicera och visa hur de har tänkt. Detta brukar ofta eleverna tycka är svårt. Så hur kan vi hjälpa dem med att träna på detta? Hur undervisar vi om det? Vi lovade att dela med oss av hennes material här på bloggen.

Johanna om förmågor 141124 nr 3

 

Till slut så kommer lösningen på problemen, alltså de som  vi skrev om i förra blogginlägget. Sorry, att det tog lite tid denna gång!

Fråga 1 : Flickan fyller år på nyårsafton och samtalet äger rum på nyårsdagen.

Fråga 2 : ”det” och ”finnns” är fel. Eftersom vi då har två fel är även ”tre” fel. Men, vänta lite nu… nu har ju meningen 3 fel och då är ju ”tre” rätt och alltså 2 fel… Ja, här hamnar vi i ett cirkelresonemang och slutsatsen blir att det inte finns något riktigt svar på denna fråga.

Allt gott till er alla!

Susanne & Helena

1 kommentarer

Kommentarrubrik

Alexander Kravljaca

Alexander Kravljaca

Att lyckas bevisa och övertyga sina elever att "Matte är det enklaste och roligaste ämnet" samt få dem "på mattetåget" att vara med, delaktiga, intresserade och "sugna" att utvecklas och ha Matte som sitt favorit ämne - det är både kamp, äventyr och spännande resa i den underbara och stora kunskapsvärlden, bedrift, en glädje och energi kick! "Veni, vidi, vici" Lycka till!!!

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*