Speed dating i matematiken!

ibland kan man sakna inspiration. Det händer även den bästa :). Även om man varierar sin undervisning så kan man ibland drabbas av idé-torka och kanske tar man då till ett arbetsblad med rutinuppgifter. Då kan detta kanske vara ett alternativ: Speed dating!
Visst låter väl det kul! Speed dating i matematik… men hur gör man?

Jo! Sätt eleverna mitt emot varandra två och två. De ska ha varsin mini-whiteboard. De ska rita en linje uppifrån och ner så att plattan delas i två lika stora delar.
Ge eleverna en uppgift på tavlan.
På en minut ska de lösa uppgiften på ena halvan av sin tavla.
Därefter ska de diskutera sin lösning med sin kompis mitt emot och eventuellt göra klart uppgiften. Också detta under en minut.
Därefter löser man uppgiften gemensamt under en minut och eleven skriver ner den på den tomma halvan.
Sista minuten analyserar de den korrekta lösningen tillsammans med sin kompis och rättar eventuellt sin egen.
Sedan ropar läraren ut ”Speed date switch” och den ena raden flyttar ett steg till vänster och den andra ett steg åt höger så att man får nya partners.

Detta kan man ta till vid uppstart eller avslut av en lektion – eller varför inte som en hel lektion? På detta sätt kan man bearbeta 7 uppgifter på en halvtimme om man vill. Man tränar metod, resonemang och analys samtidigt som man slipper dessa ”fylleriövningar” som inte ger särskilt mycket.

The best angle from which to approach any problem is the TRYangle

En riktigt glad påsk tillönskas er alla
Helena och Susanne

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*