Hur tänker vi när vi räknar?

Genom årens lopp har många av oss säkert stött på elever som helt plötsligt inte verkar förstå ett räknesätt som vi tycker att vi undervisat grundligt om. Nu senast i en femma där eleverna skulle jobba med division med decimaltal. Många elever stöter ju på patrull här. Eleverna har ju en syn på division som delning och saknar aspekten innehåll.

Räknesätten innehåller ju olika aspekter och om eleven saknar en eller fler aspekter kan det ju orsaka onödiga problem. För att hjälpa er med olika exempel kommer en beskrivning nedan:

Addition

9+3=12

  • Ökning – Hanna har 9 fiskar. Hon får 3 till. Då har hon 12 fiskar. (dynamisk addition)
  • Sammanläggning – Hanna har 9 neontetror och 3 svärdbärare. Hur många fiskar har hon sammanlagt? 12 st. (statisk addition)
  • Jämförelse – Pelle har 9 fiskar. Hanna har 3 fler. Hur många fiskar har Hanna. Hanna har 12 st. (statisk addition)

Subtraktion

15-7=8

  • Minskning – jag har 15 godisar. Jag tappar 7. Då har jag 8 kvar(dynamisk subtraktion)
  • Skillnad – jag har 15 godisar. 7 av dem är hallonbåtar. Hur många är lakritsbåtar? 8 st. (statisk subtraktion)
  • Utfyllnad – Hanna vill ge sina 15 kompisar hallonbåtar, men hon har bara 7. Hur många fattas? 8 st. (statisk subtraktion)
  • Jämförelse – Hanna har 15 godisar. Pelle har 7 färre. Hur många godisar har Pelle? 8 st

Multiplikation

3*10=30

  • Upprepad addition – Anna har 3 pingisbollar. En pingisboll kostar 10 kronor. Hur mycket kostar Annas bollar? 30 kr 10+10+10=30
  • Kan också åskådliggöras som en geometrisk figur: Anna fick 10 kronor i 3 veckor. Hur mycket pengar hade hon sedan? 30 kr.

Tabell


Division

8/2=4

  • Delning – jag har 8 kulor som jag ska dela på två barn. Här tänker man en fördelning av kulorna i två grupper, en hög kulor för varje barn, vilket ger 4 kulor vardera.
  • Innehåll – jag har ett rep på 8 meter som jag ska klippa i hopprep på två meter. Hur många hopprep ger det? Hur många 2:or ryms i en 8:a? Repet ”innehåller” 4 hopprep. (upprepad subtraktion 8-2-2-2-2=0) Detta kan vara ett sätt att öka för förståelsen av division med decimaltal och bråk – Jag har ett snöre på 6 meter som jag ska göra halsband av. Mitt halsband ska vara 0,5 meter. Hur många halsband kan jag göra? 6/0,5=12

Ha en riktigt härlig helg!

Helena och Susanne

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*