Pulsträning och matteresultat

Har ni hört om att pulsträning ökar studieresultaten? Men har ni kanske inte riktigt satt er in i vad det betyder men ändå tänkt att det låter intressant? Martin Lossman tog tanken till handling.

När vi var på SETT-mässan träffade vi Martin. För er som inte vet vem det är, så arbetar han som lärare i Idrott och Hälsa på Östra Gymnasiet här i Huddinge. Han har under flera år arbetat med pulsträning som ett sätt både att förbättra elevernas kondition och allmänbefinnande men även att höja deras skolresultat. Det har skrivits om honom och pulsträning bland annat på Pedagog Huddinge och i Lärarnas Nyheter.

Kort går pulsträning ut på att eleverna under en relativt kort period, ca 20-25 minuter, ligger på ungefär 80% av sin maxpuls. Därefter ska de inom 90 minuter ha någon teoretisk lektion. Detta eftersom man har sett att inom denna tidsperiod påverkar den fysiska träningen hjärnan på ett sånt sätt att inlärningen stimuleras. Det är ingen Quick fix och eleverna behöver fortfarande träna på det de ska lära sig men med pulsträning ser man märkbart högre resultat i det ämnet man läser. Detta var något man började med i Naperville Central High School utanför Chicago och det gav effekter på skolresultaten bland eleverna. Det är ingen ”Quick Fix” och man måste fortfarande göra jobbet, men genom att man pulstränar hjälper man hjärnan att lättare lära sig.

Har någon av våra läsare provat detta? Vad fick ni för resultat? Det vore roligt att höra era tankar och funderingar!

 

3 kommentarer

Kommentarrubrik

Lisbeth Andersson

Lisbeth Andersson

Hej! Har inte prövat detta men har mer som övning inom skolverksamhet för yngre elever jobbat med idrottspass kopplat till inlärning under teorilektioner, men då utan att arbeta med forskning inom området. Upplevelsen hos framförallt lärarna var att eleverna presterade på något högre nivå än tidigare. Funderar över detta med puls på 80% av max i 20-25 min vilket enligt min uppfattning är ett mycket högt prestationskrav rent fysiskt. Även för en ungdom! Vad grundar sig dessa uppgifter på? Kan den fysiska belastningen vara lägre och ändå positiv för inlärning?

Svara

Kommentarrubrik

Helena Pettersson

Helena Pettersson

Hej Lisbeth och ni andra som undrar! Jag kollade med Martin och han svarade att man får absolut bästa resultatet när pulsen legat mellan 65-80% av maxpulsen i minst 20 minuter totalt sett. Sedan är promenader givetvis också bra även om det inte får lika stark effekt på lärandet. Solsken/ Helena

Svara

Kommentarrubrik

Martin Lossman

Martin Lossman

Hej. Har ni frågor och är nyfikna på vad pulsträning kopplat till inlärning är kan ni gå med i den här gruppen på Facebook; https://www.facebook.com/groups/300081140115626/ Jag startade den för något år sedan och har även arrangerat en konferens kring detta. Högst upp på sidan finns "filer". Där ligger länkar till forskning, artiklar och hela konferensen "Pulsträning och inlärning" som ligger på UR Play. Hittar ni ändå inte det ni söker kan ni bara höra av er till mig. Resultaten upp mer 40%! Låter för bra för att vara sant men det fungerar. Nya "Huddingemodellen"? Jag har försökt.

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*