Tankar kring matematikspråket

Hej igen!

Nu har vi äntligen kommit igång igen efter sommaren och det känns väldigt bra! Roligt att komma tillbaka till en arbetsplats där det alltid händer så mycket. Ingen dag är den andra lik och det är fantastiskt! Under detta läsår har vi i Huddinge språkutvecklande arbetssätt , som ett genomgående tema i alla ämnen. (Höstens centrala konferens kommer ha detta som tema) Vad innebär det i matematiken? Alla barn som lär sig matematik, är tvåspråkiga.  De olika matematiska begreppen har en specifik betydelse. Vi tror, att man från början kan lära elever att använda de korrekta matematiska begreppen och dess innebörd. Vi brukar ju inte först lära eleverna andra ord i t.ex. engelska, för att förenkla språket, innan vi sen lär dem de riktiga engelska orden och uttrycken. Barn kan lära sig som ganska unga en massa svåra ord inom områden som intresserar dem, så som nu t.ex. alla aktuella Pokémon-namn.

Sen är det förstås viktigt med att vi har en struktur som eleverna kan känna igen sig i. ”Så här gör vi när vi ska gå igenom nya ord och begrepp”.  Och, inte glömma bort att kolla hur klassen har förstått, det som var tänkt att de skulle förstå. (t.ex. med hjälp av en exit ticket) Då vet jag bättre hur jag kan fortsätta nästa lektion.

Ofta kan bilder hjälpa oss att förstå. En kollega till oss har upptäckt att det finns många bilder om matematik (och andra områden) som kan inspirera oss i appen Pinterst. (Finns också på nätet se.pinterst.com ) Där söker man under olika kategorier.  Under kategorin utbildning hittar du matte,  där finns i sin tur olika underrubriker t.ex. multiplikation, algebra, mattelekar …

Hur arbetar du och dina kollegor med ett språkutvecklande arbetssätt? Dela gärna med dig! Vi lär oss tillsammans!

Allt gott från oss!

Susanne & Helena

 

 

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*